Udgivet 28. april 2022  | COMPUTERWORLD | Af journalist Kristoffer Ingemand

Organisationen IAMCP, som repræsenterer en række forskellige Microsoft-partnere, frygter, at Microsofts ændringer til partnernetværket vil gå ud over de mindre partnere. Meldingen fra Microsoft er, at ingen partnere mister noget, men mindre ISV’er frygter at miste kunder.

Microsoft har annonceret nye initiativer til deres partnerprogram, som træder i kraft til oktober, og det vækker bekymring blandt organisationen IAMCP Danmark & Island (International Association of Microsoft Channel Partners), som repræsenterer omkring 100 partnere i Danmark & Island.

“Det er desværre præget lidt af, at de varetager de større og glemmer de mindre,” mener Antonio Bibovski, der er formand for IAMCP Danmark & Island samt direktør for ISV’en Insight Office.

De nye tiltag betyder nye certificeringer af partnere samt et nyt pointsystem inden for seks kategorier. De seks nye partnerkategorier, som kommer i spil er:

  • Data & AI (Azure)
  • Infrastructure (Azure)
  • Digital & App Innovation (Azure) Business Applications
  • Modern Work
  • Security

Hertil kommer et pointsystem kaldet partnerkapacitetsscore, hvor partnere kan få op til 100 point i hver af disse ovenstående kategorier, og hvis en partner har mindst 70 point i en kategori, modtager den virksomhed titlen som solutionpartner.

Når en partner har opnået den status, er det muligt at få en specialization inden for området, men dette er baseret på en vurdering fra Microsoft af den individuelle partner. Inden for de seks kategorier er der så tre måleenheder: performance, skilling og customer succes.

Udfordrende krav

Disse nye tiltag har dog gjort Antonio Bibovski bekymret.

Han bekymring bunder blandt andet i, at mindre partnervirksomheder ifølge ham ikke har ressourcerne ren mandskabsmæssigt til at opfylde de nye krav og opnå status som solutionpartner. Han mener derfor, at de større partnere bliver varetaget bedst med de nye initiativer.

“De store partnere har mange folk, der kan kaste sig over opgaven og blive certificeret i det ene og det andet, men det har de små bare ikke,” siger han til Computerworld og fortsætter:

“Det, jeg synes, der er udfordrende, er, at hvis vi kigger på kravene i de her kategorier, står der for eksempel under skilling i flere af kategorierne, at man skal have to tekniske Azure-administratorer. Og det har de små partnere ikke.”

Han uddyber dog, at han godt kan se en god mening med at få ryddet op i de mange kategorier i det gamle program, men han mener, at perspektivet fra den amerikanske del af Microsoft fylder for meget.

“Når man tager et par amerikanske briller på, så er det også meget store partnere, de har. Og når de taler om en lille partner, så er det ikke en virksomhed med 10 ansatte. Så er det meget større skala,” siger formanden.

Stadig en chance

Hvis en partner ikke opnår status som solutionpartner, er det muligt at beholde sin status med et basismedlemsskab, hvis man aktivt tilvælger det inden 30. september.

Og i et tidligere interview med Computerworld har partnerdirektør i Microsoft Danmark, Morten Kvist Thomsen, understreget, at det alene er et spørgsmål om at opgradere sin virksomhed, og at der ikke er partnere, der mister noget.

“Der er som sagt ikke nogen, der mister noget. Så det er et spørgsmål om, at du gerne vil accelerere din forretning inden for cloud,” sagde han tidligere på måneden.

Han fortalte også, at Microsoft frem mod oktober vil have dialoger med partnerne om det nye program, og at Microsoft har forsøgt både at nå de brede og de snævre partnere.

“Så er det klart, at det lige er kommet, og parterne har frem til oktober, så der er en afventning af, at de lige skal forholde sig til det og se, hvad der skal til for at flytte sig på de forskellige områder,” sagde han.

Er der forventninger om, at der er partnere, som ikke lever op til det her solutionerpartnerniveau, selvom de ønsker det?

“Det er svært for mig at sige på nuværende tidspunkt. Fra nu af og frem til oktober, bliver der en løbende dialog,” sagde Morten Kvist Thomsen.

 

Stadig bekymret

Selvom man kan beholde sin status, fortæller Alon Ekelund, der er bestyrelsesmedlem i IAMCP Danmark & Island og direktør for ISV’en Iglobe stadig, at der er problemer, da han blandt andet frygter for, at de små vil miste kunder, fordi de simpelthen fravæger partnere, som ikke når op på de 70 point.

“Større enterprises og offentlige kunder kigger meget på kompetenceniveau, så hvis man ikke har mulighed for at få de kompetencer, som Microsoft fortæller, at de dygtige partnere har, så kan vi miste nogle kunder,” siger han.

Han fortæller, at det særligt gælder de større og udenlandske.

Derudover frygter Antonio Bibovski også, at fokus fra selve Microsoft vil være mere mod solutionpartnere end basispartnerne.

Andre partnere er tilfredse

Nogle Microsoft-partnere viser dog stor tilfredshed. Virksomheden Delegate ser positivt på udviklingen og mener, at de nye tiltag vil gøre det nemmere for kunderne at vælge en partner.

“Når vi kan gå ud til kunderne og vise, at vi er en af toppartnerne inden for et område, viser det, at vi har en bred portefølje af kompetencer, som gør, at vi kan hjælpe kunder med for eksempel en cloudrejse,” sagde Peter Østergaard, partner hos Delegate, til Computerworld i starten af april.

Også hos den mindre partner Apento, som har omkring 20 ansatte, er glade for strategien.

“Vi er et højt specialiseret konsulenthus i forvejen, og med det vi kender til programmet nu, betyder det formegentlig, at der vil ske en fokusering på de partnere, som er dygtige inden for de felter,” sagde Jens Ole Kragh, administrerende direktør for Apento, den gang til Computerworld og fortsatte:

“Det er godt, at de nu får målt partnerne på det, de faktisk kan.”

Andre initiativer

Det nye partnerprogram indebærer ligeledes et navneskift fra ”Microsoft Partner Network” som til oktober bliver til ”Microsoft Cloud Partner Network.”

Derudover vil Microsoft øge investeringerne i at hjælpe med at specialisere partnere inden for forretningsapplikationer, Azure, sikkerhed, compliance og identitet. Investeringerne inden for dette vil stige med 250 procent år-til-år.

Det vil være muligt at opnå løsningspartnerstatus fra 3. oktober 2022. Du kan se tidslinjen her.

IAMCP Danmark & Island har møde med Microsoft Danmark til juni om tiltagene, og den internationale IAMCP, som globalt præsenterer omkring 2000 partnere, har møde med Microsoft i denne uge.

Kategori
Tags
Translate »